ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Νέα

Παπαμιμίκος στο insider.gr: Kράτος και επιχειρήσεις πρέπει να πάνε χέρι-χέρι

24 Μαρτίου 2020

«Τα μέτρα που μέχρι στιγμής ανακοινώθηκαν είναι γενναία, αρκετά δυναμικά και κυρίως άμεσα» τονίζει ο κ. Ανδρέας Παπαμιμίκος, προσθέτοντας όμως ότι το κράτος δεν μπορεί να επωμιστεί μόνο του το σύνολο της ζημιάς. Μιλώντας στο insider.gr, ο ιδρυτής της δικηγορικής εταιρίας Rhetor Law Firm, αναφέρει πως οι επιχειρήσεις χρειάζονται χρόνο και το κράτος καλείται να τον δώσει αλλά και να επιβάλλει δίκαια τον καταμερισμό των προβλημάτων ενώ για το φλέγον θέμα των επιταγών προτείνει Επιταγές που φέρουν ημερομηνία λήξης έως 30 Απριλίου να παραταθεί η λήξη τους υποχρεωτικά έως την 30η Σεπτεμβρίου.

Πώς κρίνετε τα μέχρι στιγμής κυβερνητικά μέτρα για την ενίσχυση της οικονομίας;

Πιστεύω πως η κυβέρνηση στο επίπεδο της οικονομίας αλλά και της υγείας έχει επιδείξει άμεσα αντανακλαστικά, οργάνωση και αποφασιστικότητα και για αυτό της αξίζουν συγχαρητήρια. Τα μέτρα που μέχρι στιγμής ανακοινώθηκαν είναι γενναία, αρκετά δυναμικά και κυρίως άμεσα .Οφείλουμε όμως να κατανοήσουμε πως σήμερα βρισκόμαστε ακόμη σε μια εξελικτική περίοδο της κρίσης του Covid19-κορονοϊού. Δεν γνωρίζουμε ούτε την έκταση, ούτε την χρονική διάρκεια του και κατ’ επέκταση ούτε και το σύνολο των επιπτώσεων που θα επιφέρει στην οικονομία. Θεωρώ πως η διάρκεια θα παίξει τον πιο σημαντικό παράγοντα.

Και τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει από εδώ και στο εξής;

Οι προκλήσεις της εποχής είναι μεγάλες αλλά οι αποφάσεις που μπορούν να πάρουν οι επιχειρήσεις είναι μόνο δύο: Να παραδώσουν τα όπλα, ή να γεμίσουν το οπλοστάσιό τους -ξανά-, με θετική ενέργεια, όρεξη για δημιουργία και ένα εφικτό πλάνο δράσης προκειμένου να κινηθούν δυναμικά στην νέα επιχειρηματική αρένα.

Πρώτιστα όμως, χρειάζεται να έχουν δυνατό σύμμαχο τους την πολιτεία. Αν και είναι αρκετά νωρίς εκτιμώ πως κράτος και επιχειρήσεις πρέπει να πάνε χέρι-χέρι. Με βάση την κοινή λογική, την σύνεση και την αποτελεσματικότητα.

Η αγορά σε αρκετούς τομείς μπορεί να αυτορυθμιστεί. Όμως πρέπει να γίνει αντιληπτό πως είναι υποχρέωση όλων ο επιμερισμός της έκτακτης ζημιάς.

Το κράτος δεν μπορεί να επωμιστεί μόνο του το σύνολο της ζημιάς διότι σύντομα στο μέλλον θα αναγκαστεί να τη μεταφέρει ξανά στους πολίτες και τις επιχειρήσεις μέσω της αύξησης των φόρων. Οφείλει να αναλάβει το κόστος πρωτίστως για την προστασία της υγείας των πολιτών και να δώσει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να επιβιώσουν κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης, ενώ η αγορά από την πλευρά της να επιμερίσει με δικαιοσύνη την οικονομική ζημιά, διότι η κάθε ρύθμιση δημιουργεί μειονεκτήματα σε ορισμένους κλάδους και πλεονεκτήματα σε άλλους. Οι επιχειρήσεις χρειάζονται χρόνο και το κράτος καλείται να τον δώσει αλλά και να επιβάλλει δίκαια τον καταμερισμό των προβλημάτων.

Είναι η αρχή μιας νέας διαδρομής όμως πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά. Οι Έλληνες είμαστε ένας περήφανος λαός και πολύ ικανός στα δύσκολα.

Πέρα από τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν μέχρι στιγμής τι άλλο θα περιμένατε στη συνέχεια;

Στη λογική της δίκαιης και κοινής αντιμετώπισης της κατάστασης εκτιμώ πως μια πρώτη σκέψη θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ σε όλα τα είδη στο 50% από σήμερα μέχρι 30/9 ώστε όταν ανοίξει η αγορά να αναθερμανθεί γρήγορα η κατανάλωση. Ταυτόχρονα θα συντηρηθεί η αγορά από την αύξηση των πωλήσεων τόσο του ηλεκτρονικού εμπορίου αλλά και όσων καταστημάτων παραμένουν ανοιχτά όλη αυτή την περίοδο και παράλληλα το κράτος θα εισπράττει.

Επίσης, ένα άλλο θέμα σοβαρό έχει να κάνει με τις επιταγές. Επιταγές που φέρουν ημερομηνία λήξης έως 30/4 να παραταθεί η λήξη τους υποχρεωτικά έως την 30/9.

Όσον αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές, σωστά αποφασίζεται η αναστολή των υποχρεώσεων για 3 μήνες όπως διαπιστώνουμε μέχρι στιγμής. Επιπλέον όμως το κράτος πρέπει να καλύψει το 30% αυτών δίνοντας συγχρόνως και το κίνητρο στις επιχειρήσεις που δεν θα χρειαστεί να κάνουν χρήση της 3μηνης αναστολής, να έχουν επιπλέον 30% έκπτωση σε περίπτωση άμεσης πληρωμής. Έτσι, το κράτος έχει την δυνατότητα να κερδίσει άμεση ρευστότητα.

Αναφορικά τώρα με τη συμμετοχή των τραπεζών, προτείνω επιμερισμό των τόκων (50%-50%) για διάστημα 6 μηνών. Εφόσον οι επιχειρήσεις αναστέλλουν την πώληση των προϊόντων και την κερδοφορία τους πρέπει και οι τράπεζες να αναστείλουν – εν μέρει - τα έσοδα τους αντίστοιχα.

Ποιές είναι οι νέες προβλέψεις για τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους αυτών, όπως αυτές προέκυψαν από τις πρόσφατες Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου.

Υπάρχουν επιχειρήσεις (τουρισμός, εστίαση π.χ.) για τις οποίες ως μέτρο πρόληψης για την προστασία από τον κορονοϊό, έχει θεσπιστεί πλέον η προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας τους, η οποία παράλληλα συνιστά γεγονός ανωτέρας βίας. Όσο διαρκούν οι συνθήκες αυτές και για τις παραπάνω επιχειρήσεις, ο εργοδότης υπό προϋποθέσεις απαλλάσσεται της καταβολής μισθού.

Προβλέφθηκε, επιπλέον, ότι οι επιχειρήσεις – εργοδότες που πλήττονται σημαντικά από τις συνέπειες του φαινομένου του κορονοϊού, μπορούν με απόφασή τους να θέσουν μέρος ή όλο το προσωπικό τους σε καθεστώς αναστολής της σύμβασης εργασίας, όπου θα ισχύει τα όσα αναφέρθηκαν ανωτέρω. Το μέτρο αυτό μπορεί να εφαρμοστεί για ένα μήνα με δυνατότητα παράτασης. Για όσο διάστημα θα κάνει η επιχείρηση χρήση του μέτρου αυτού απαγορεύεται ρητά κάθε απόλυση.

Ειδικώς για τις περιπτώσεις αυτές των εργαζομένων που δεν δύναται να απασχολούνται, λόγω των σχετικών μέτρων απαγόρευσης λειτουργίας ή αναστολής της σύμβασης εργασίας με απόφαση του εργοδότη, ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση, η καταβολή επιδόματος ενίσχυσης και η επιπρόσθετη κάλυψη των ασφαλιστικών τους εισφορών, τα οποία θα καταβληθούν από το Ελληνικό Δημόσιο.

Επηρεάζονται οι υφιστάμενες μισθώσεις εξαιτίας της πανδημίας και των μέτρων που έχουν ληφθεί από την Πολιτεία;

Η απάντηση είναι ναι. Ειδικότερα με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ Α 68/20.03.2020) η κυβέρνηση, έλαβε μέτρα στήριξης των θιγομένων και στον τομέα των μισθώσεων, διασφαλίζοντας προσωρινή μείωση του μισθώματος κατά 40% σε επιλεγμένες μισθώσεις, τόσο στην κατηγορία των επαγγελματικών μισθώσεων, όσο και των μισθώσεων κύριας κατοικίας.

Ειδικότερα ο επιχειρηματίας μισθωτής επαγγελματικής μίσθωσης, για την επιχείρηση του οποίου έχουν ληφθεί ειδικά και έκτακτα μέτρα περί αναστολής ή προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας για προληπτικούς ή κατασταλτικούς λόγους που σχετίζονται με τον κορονοϊό COVID-19, απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής του 40% του συνολικού μισθώματος για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο 2020, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων περί μισθώσεων. Το ίδιο ισχύει και για τον μισθωτή κύριας κατοικίας, εφόσον είναι εργαζόμενος σε επιχείρηση και έχει ανασταλεί προσωρινά η σύμβαση εργασίας του.

Μπορεί κάποιος ιδιοκτήτης επιχείρησης να λάβει μέτρα και να συλλέξει δεδομένα υγείας των εργαζομένων στην επιχείρηση του και λοιπών εισερχόμενων προσώπων προκειμένου να διαφυλάξει τη λειτουργία της και την υγεία αυτών των προσώπων;

Πρωτίστως να σημειωθεί ότι δεν μπορεί εκ προοιμίου να αποκλειστεί ως απαγορευμένη οποιαδήποτε πράξη επεξεργασίας, ιδίως στην παρούσα χρονική κρίσιμη και πρωτόγνωρη συγκυρία και εφόσον πληρούνται επιπλέον οι προϋποθέσεις νόμιμης επεξεργασίας σύμφωνα με τον GDPR.

Ενδεικτικές ενέργειες επεξεργασίας είναι οι εξής:

  • Επισκόπηση όλων των υπό εξέταση μέτρων από τον Υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων της εταιρίας ή σε κάθε περίπτωση από το στέλεχος που έχει οριστεί ως υπεύθυνο για την εποπτεία του συγκεκριμένου τομέα, καθώς και από εξειδικευμένο γιατρό.
  • Σύνταξη από τα ως άνω πρόσωπα της πολιτικής επεξεργασίας αυτών των δεδομένων και ένταξη της στο αρχείο δραστηριοτήτων επεξεργασίας της εταιρίας.
  • Ενημέρωση των εργαζομένων και λοιπών προσώπων των οποίων τα δεδομένα θα υποστούν επεξεργασία με κάθε πρόσφορο και διαφανή τρόπο.
  • Λήψη όλων των αναγκαίων τεχνικών και οργανωτικών μέτρων για την ασφάλεια επεξεργασίας αυτών των δεδομένων και τον περιορισμό της πρόσβασης σε αυτά, όπως πχ κρυπτογράφηση ή ψευδωνυμοποίηση.
  • Διεξαγωγή εκτίμησης αντικτύπου της επεξεργασίας αυτών των δεδομένων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 35 GDPR, πριν από την έναρξη της επεξεργασίας.

Ενόψει των εξελίξεων το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αυξηθεί κατακόρυφα. Τι επιλογές έχει ο εκάστοτε καταναλωτής για να προβεί σε κάποια αγορά;

Μία πολύ σημαντική παράμετρος της λειτουργίας ενός ηλεκτρονικού καταστήματος είναι οι τρόποι πληρωμής των αγορασθέντων προϊόντων από τον καταναλωτή. Οι περισσότερες ηλεκτρονικές πλατφόρμες δίνουν τρεις δυνατότητες πληρωμής στον πελάτη:

  • Με αντικαταβολή
  • Με απευθείας κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό
  • Ηλεκτρονικά, μέσω του ασφαλούς περιβάλλοντος συναλλαγών κάποιας συστημικής τράπεζας ή μέσω paypal.

Ως προς την τρίτη περίπτωση ο τρόπος και οι προϋποθέσεις των ηλεκτρονικών πληρωμών προβλέπονται σε μία σειρά εθνικών νομοθετημάτων και ευρωπαϊκών οδηγιών. Ειδικότερα σε εθνικό επίπεδο εφαρμόζονται το Προεδρικό Διάταγμα 33/2000 για τις διασυνοριακές μεταφορές πιστώσεων, η Υπουργική Απόφαση Ζ1-178/2001 η οποία αφορά στις συναλλαγές που γίνονται με μέσα ηλεκτρονικής πληρωμής, η Πράξη του Συμβουλίου Νομισματικής Πολιτικής υπ’ αριθμόν 50/2002 για τον καθορισμό του πλαισίου επίβλεψης των ηλεκτρονικών συστημάτων πληρωμών, η Διοικητική Πράξη 2501/2002 η οποία αφορά στις τραπεζικές συναλλαγές μέσω διαδικτύου.

Όπως αναρτήθηκε στο insider.gr